By British Council Czech Republic

14 prosince 2021 - 13:50

Videa i televize jsou skvělými zdroji při učení angličtiny doma, pokud je používáme rozumně. 

Jak může televize pomoci dětem při studiu angličtiny?

Sledování televize v jiném jazyce je dnes snažší než kdy dříve. Pouhým zmáčknutím tlačítka mohou děti sledovat své oblíbené pohádky anglicky. Výhody jsou nekonečné. Abychom se naučili cizí jazyk, musíme ho řádně naposlouchat. Pokud sami anglicky nemluvíte, je televize skvělý způsob, jak poskytnout dětem toto zásadní vystavení jazyku. Při sledování televize v angličtině slyší děti autentický jazyk spojený s animací a příběhem. Animace a obrázky jim pomáhají pochopit, co se děje. Příběh je pak udrží zaujaté zatímco po celou dobu poslouchají angličtinu. 

Projevte zájem o to, co dítě sleduje

Podle našich zkušeností se děti nejlépe učí, pokud projevíte skutečný zájem o to, co sledují nebo poslouchají a pokud mluvíte o postavách nebo se spolu smějete některé části příběhu. Připojte se, když postaví vykřikují Stop!, Don’t do that!, Over here!. Bavte se při zvucích jako Boing, Pow!, Boom! Projevte skutečný zájem a zeptejte se dítěte na otázky týkající se postav a děje, např. Why do you think he did that?, Where did she go afterwards?, What do you think will happen in the next episode? Tento typ zapojení do postav a zápletky může dětem pomoci přemýšlet o tom, co sledovaly, uspořádat si myšlenky a rozvíjet další porozumění. Uvidíte také, jak moc se programu účastní. Udržujte konverzaci zábavnou a jednoduchou. Nejedná se o výslech nebo zkoušku. Je naprosto v pořádku vést konverzaci ve svém jazyce, pokud nemluvíte anglicky nebo pokud si dítě dosud nevytvořilo jazykové dovednosti, aby takový rozhovor v angličtině mohlo vést. 

Co když dítě vůbec nerozumí?

Je pravděpodobné, že děti rozumí mnohem víc, než si sami myslí. Velmi malé děti si ani nemusí uvědomit, že sledují program v jiném jazyce a budou si ho užívat a sledovat, jako by byl v jejich mateřském. Pokud vám dítě řekne, že ničemu nerozumí, řekněte jim, že se nemusí trápit. Nechte je sledovat program a uvidíte, jak moc porozumí pouhým sledováním. Pokud jsou vystavené angličtině ve třídě nebo třeba u kamarádů nebo příbuzných, zeptejte se jich, zda slyší některá ze slov, která už znají. Uvidíte, jak se jim rozzáří oči, když si uvědomí, že některá slova skutečně poznávají. 

Zvedněte se ze židle a buďte aktivní

Jedním z důvodů, proč je příliš mnoho času stráveného před televizí nevhodné je, že děti potřebují hodně fyzické aktvity. Vzhledem k pasivní povaze sledování televize varuje Národní ústav pro zdraví (National Health Service UK), že dlouhodobé sledování televize není pro vývoj dítěte dobré [1]. Pokud tedy postavy v programu tancují, vy i dítě se můžete zvednout a tancovat s nimi. Pohybujte se po místnosti na hudbu i na úvodní a záverečnou znělku programu a přidejte se k aktivitám nebo i písničkám, které vidíte postavy dělat a zpívat. V raném dětsví jsou fyzický a jazykový rozvoj vzájemně závislé [2]. Pohyb a interaktivní příběhy tak mohou pomoci dětem si zapamatovat nová slova a výrazy.

 Dívejte se znovu a znovu a znovu a...

Malé děti rády sledují stejný díl oblíbeného pořadu opakovaně. Čím více jej sledují, tím více rozumějí a tím více se mohou později zapojit. Toto opakování je pro studium jazyků nesmírně cenné [3]. Využijte proto přirozeného nutkání dítěte sledovat stejný pořad, až jej budete i vy znát nazpaměť. 

Aktivujte studium dítěte

Kromě kladení otázek o postavách a ději, které jsou užitečnými způsoby, jak aktivovat učení dítěte, můžete také vytáhnout papír a pastelky. Děti si s nimi mohou nakreslit obrázky svých oblíbených postav nebo scén. Pokud dává dítě přednost plastelíně, i tu můžete využít pro vyjádření témat z pořadu. Můžete si například vytvořit sošku oblíbené postavy. S výrobky se pak můžete s dětmi dál bavit o charakteristikách postav (eyes, hair, tall, short, fat, thin, long, big, atd.) nebo i o barvách, které použily ke kreslení a tvoření. Pro další inspiraci se můžete podívat na kreativní nápady pro aktivity s dětmi na doma. Pokud nemluvíte anglicky, může vás dítě naučit několik anglických slovíček k popisu věcí, které nakresilo nebo vytvořilo. Můžete spolu také vytvořit kostýmy. Dejte dítěti příležitost se obléknout jako jejich oblíbená postava a zahrajte si oblíbenou scénu. Tato aktivita může být ještě zábavnější s kamarády nebo sourozenci. Pokud už děti viděly příběh několikrát, můžou do hry zapojit i výrazy a dialog. 

Pozorujte děti, když si hrají

Někdy si ani nemusíte uvědomit, kolik se již dítě naučilo a kladení otázek nemusí být vždy nejlepší způsob, jak znalosti pozorovat. Není neobvyklé, že se děti uzavřou, pokud mají pocit, že je vyzvídáte nebo si nejsou jisté, proč se na určité otázky ptáte. Pokud se ptáte na jednoduchou otázku jako například What colour is the car?, může to pro dítě způsobit zmatek a může si myslet Proč se maminka ptá? Copak nevidí, že je to auto červené? Tváří v tvář tomuto zmatku si dítě může jednoduše vybrat neodpovědět. Jiným způsobem, jak zjistit informace o pokračujícím studiu dětí, je proto pozorovat je při jejich vlastní hře ať už o samotě nebo s přáteli a sourozenci. Tato hra vám může říct mnohé o tom, kolik děti pochopily a pojaly během sledování oblíbených pořadů v angličtině. Dávejte pozor na věci, které dítě může během hry dělat. Například:

  • používá anglická slova k popisu některých hraček;
  • používá anglické výrazy ve vlastní hře;
  • přebírá roli jedné z postav v pořadu, který sledovalo v angličtině a používá její výrazy;
  • zpívá písničky v angličtině z oblíbeného pořadu, zatímco si hraje.

Toto jsou všechno ukázky probíhajícího učení a proto je důležité si jich všímat.

 Dodatečné slovo ke sledování televize

Technologie nám nabízejí řadu příležitostí, které ještě pár let zpět nebyly možné. Technologie je ale také jednoduchý nástroj, který nejlépe funguje ve schopných rukou. Pod vedením a nadšením rodičů je televize skvělý způsob, jak se děti mohou učit anglicky. Nikdy by ale neměla být náhradou kvalitní interakce mezi rodiči a dětmi. 

________________________________________

[1] ‘Physical activity guidelines for children (under five years)’ NHS Choices, Date accessed: October 26, 2017. 

[2] ‘Developing language in a developing body: the relationship between motor development and language development’ Jana M Iverson 

[3] ‘Repetition a key factor in language learning’ Science Daily